18 april 2020

Door:

Rob Smith

Tags:
horeca, coronacrisis, 1,5 meter, restaurant, concept

1,5 meter Restaurant

De coronacrisis heeft ons overvallen en beheerst het nieuws en onze gedachten. Ook de horeca is zwaar getroffen en de toekomst van veel horecabedrijven staat op het spel. Maar de horeca is een inventieve branche en veel horeca-ondernemers zitten niet stil en gebruiken de tijd die ze nu over hebben om hun zaak te moderniseren. Ook zetten ze zich in om organisatieverbeteringen door te voeren (betere monitoring van resultaten en het trainen van personeel). Kortom: horeca-ondernemers grijpen alles aan om te overleven en sterker uit de crisis te komen.

Het concept 'Het 1,5 meter Restaurant' in 3D door binnenhuisarchitect MetMarike Groenewegen

het CONCEPT

Het concept 'Het 1,5 meter Restaurant' is een initiatief van Dennis Oemar Said van Kanters Horeca Advies in samenwerking met binnenhuisarchitect Marike Groenewegen van MetMarike© en brand concepter Rob Smith van L5 communicatie + design. Er is gezocht naar mogelijkheden, ideeën en oplossingen om horecabedrijven te laten functioneren in de nieuwe 1,5 metereconomie. Het zal niet eenvoudig zal zijn, maar het is zeker mogelijk om de gasten weer terug te laten komen in een inspirerende en veerkrachtige horeca.

Lees hieronder de analyse en aandachtspunten voor het opzetten van 'Het 1,5 meter Restaurant'.

de kansen

Wat betekent 1,5 meter afstand tussen de gasten en medewerkers in een horecagelegenheid nu eigenlijk precies? Hoe kun je 1,5 meter afstand houden in de keuken en achter de bar? Hoe moet dat met maaltijden serveren? Hoe ga je om met het afruimen? Hoe kun je ervoor zorgen dat het restaurant met een halve bezetting toch voldoende rendement kan draaien? En natuurlijk: hoe win je het vertrouwen van de trouwe klanten weer terug in de nieuwe werkelijkheid van de 1,5 meter samenleving?
Het is een opgave om dit alles te realiseren, maar vooral ook een kans. Een kans om te innoveren en jouw horecamerk overtuigend neer te zetten in een krimpende markt. Want als je klaar bent voor de 1,5 meter economie, dan heb je een voorsprong als de horecabedrijven straks weer beperkt open mogen.

AFSTAND creëren

In dit concept zitten gasten uiteraard 1,5 meter van elkaar vandaan. Tussen tafels kunnen schotten gezet worden zodat fysiek contact tussen gasten aan verschillende tafels uitgesloten is. Denk hierbij ook aan akoestische schotten die de intimiteit in de ruimte bevorderen in plaats van het gevoel te vergroten gescheiden te zitten. Aan de hand van visuals en signing op muren en vloeren is aan te geven waar gasten kunnen lopen, zodat voldoende afstand gewaarborgd is.

ONZE TROUWE GASTEN

nieuwe etiquette

Gasten krijgen in dit concept een extra horecabeleving, doordat zij meer zelf gaan (mogen) doen. Dat bespaart loopafstanden voor de bediening, want maaltijden en drankjes worden op aantrekkelijke pick-up tafels gezet waar gasten het zelf kunnen ophalen. Bestellingen en signalen over het afhalen van eten en drinken worden via iPad of smartphone doorgegeven. Dus ook in het restaurant doet de digitale communicatie zijn intrede. De horecabranche zal ook na de coronacrisis gastvrijheid blijven uitstralen, maar blijvend veranderden.

In 'Het 1,5 meter Restaurant' kunnen gasten zelf de tafels afruimen. Het alternatief is dat zij na elke gang opstaan van tafel en zich verplaatsen zodat een medewerker de tafel kan afruimen. Maar zeg zelf: als een gast dan toch al staat, kan hij meedoen met de nieuwe etiquette en z’n bordje meenemen en ergens anders neerzetten. Het helpt de relatie tussen klant en restaurant te onderstrepen en te versterken, want het geeft een goed gevoel en is een uitdrukking van wederzijdse waardering.

RESERVEREN noodzakelijk

Om begrijpelijke redenen is reserveren in 'Het 1,5 meter Restaurant' een must, vanwege de beperkte capaciteit die zo efficiënt mogelijk ingezet moet worden. En ook nog eens zodanig dat gasten bij binnenkomst en het verlaten van het restaurant niet in elkaars buurt kunnen komen. Dat is prima te realiseren door vaste tijdvensters te hanteren waarop gasten binnenkomen en het restaurant verlaten. Deze vaste aankomst- en vertrektijden kunnen uitstekend gecommuniceerd worden met de gasten en zullen bijdragen aan het terugwinnen van het vertrouwen van de gasten.

VEILIGHEID EN HYGIËNE

De 1,5 meter geldt natuurlijk ook voor medewerkers in de keuken en achter de bar. Daarom worden de keuken en de bar als gescheiden delen behandeld. In de keuken is de traditionele verdeling tussen de warme en koude kant logisch. In het bargedeelte kan aan de ene kant bijvoorbeeld frisdrank, water en koffie geserveerd worden, terwijl alcoholische drankjes aan de andere kant van de bar klaargemaakt kunnen worden. De uitgifte gebeurt weer via de inmiddels bekende pick-up tafels. Op deze manier is het prima mogelijk om voldoende afstand tussen de medewerkers te realiseren. Natuurlijk zijn er ook alternatieven voor deze werkwijze te bedenken.

Hygiëne en veiligheid staan voorop en hebben natuurlijk prioriteit in de 1,5 meter maatschappij en dus ook in 'Het 1,5 meter Restaurant'. Concreet betekent dit dat horecamedewerkers gaan werken in beschermende kleding met handschoenen en mondkapjes. Niet alleen om zichzelf te beschermen tegen besmetting, maar vooral ook ter bescherming van de gasten tijdens het bereiden van maaltijden en drank.
Zowel in het restaurant als op de kleding kan het restaurant zijn branding en boodschap verwerken met eigen signatuur en tone of voice. Zo maak je van de nood een deugd en van een regulier restaurant een aantrekkelijk '1,5 meter Restaurant'.

EXPLOITATIE

Bijzondere tijden vragen om bijzondere en nieuwe acties. Een bedrijfszekere exploitatie van 'Het 1,5 meter Restaurant' is een uitdaging maar zeker te realiseren! Stel dat de helft van de omzet behouden blijft, dan zullen de inslag- en de personeelskosten gehalveerd moeten worden. Dat is te doen, mits je ontslagvergunningen krijgt voor overtollige vaste medewerkers. Grotere problemen ontstaan als je de volledige huurkosten en algemene kosten zoals leasing, administratiekosten en aflossingen van financieringen moet betalen. Dat zou betekenen dat 'Het 1,5-meter Restaurant' alleen met hulp van uitgebreide noodmaatregelen mogelijk is. Er kunnen ook afspraken gemaakt worden over betalingen met financiers en verhuurders. Dat wordt spannend, maar bedenk ook dat het alternatief een failliete onderneming is waardoor de financiers en/of verhuurders helemaal niets meer ontvangen.

'Het 1,5 meter Restaurant' is een reële mogelijkheid als iedereen (verhuurders, financiers, medewerkers, schoonmaakploeg, potentiële gasten, etc) meewerkt. Zo wordt het weer mogelijk om, op een voor iedereen veilige manier, de restaurants te bezoeken!

meer weten?

Dat er veel meer te vertellen valt over 'Het 1,5 meter Restaurant', is duidelijk. Graag vertellen wij je meer over het concept van 'Het 1,5 meter Restaurant' (bijvoorbeeld over hoe dit in specifieke situaties en voor specifieke locaties mogelijk kan zijn).

Bel of mail Dennis Oemar Said van Kanters Horeca Advies (078-63.006.05, info@kantershorecaadvies.nl) voor vragen over mogelijkheden. Vragen over inrichting en branding worden opgepakt door Marike Groenewegen en Rob Smith. Samen vormen zij met elkaar de denktank voor het concept 'Het 1,5-meter Restaurant. Dank aan Maurice Blok voor het maken van de illustraties.