09 juni 2020

Door:

Martine Dhondt

Tags:
beter schrijven, social mediabericht, tone of voice, content, beeld

BETER BERICHT

AANTREKKELIJKE BERICHTGEVING IN SOCIAL MEDIA - Je moet van goede huize komen om in de enorme hoeveelheid content op social media een bericht te schrijven dat opvalt en de doelgroep in het hart raakt. Wil je meer likes en commentaar op je berichten, dan kun je met een aantal praktische tips een flinke slag maken.

Beter met koppen

Een opvallende kop boven je bericht trekt direct de aandacht waardoor de lezer het verhaal in wordt getrokken. Houd de kop helder en inspirerend, want op ingewikkelde woorden wordt nauwelijks doorgeklikt. Gebruik woorden die emoties oproepen en daag de doelgroep uit om door te lezen.

EXTRA TIP: Stel een prikkelende vraag in de kop en je hebt meer kans dat de lezer zich aangesproken voelt en op je bericht reageert.

Een opvallende kop trekt de juiste aandacht

Beter met beeld

Mensen zijn visueel ingesteld. Aantrekkelijk beeld zorgt ervoor dat jouw post eerder opvalt en gelezen wordt in de reeks van saaie berichten. En dat is wat je wilt. Op internet zijn goede stockfoto’s te vinden, maar met eigen foto’s of illustraties ben je verzekerd van unieke content, passend bij je merkidentiteit.

EXTRA TIP: Illustreer je bericht met filmpjes of foto’s van jezelf en je collega’s in actie. Bijvoorbeeld tijdens de lancering van een mooi project waar je trots op bent. Je volgers zullen je herkennen en daar graag op reageren of je bericht delen.

Goed beeld trekt de kijker naar je bericht

Beter met toon

De stijl van communicatie naar je doelgroep is de ‘tone of voice’. Marketingspecialist Seth Godin schreef al: ‘It’s easier to love a brand when the brand loves you back’. Jouw (potentiële) klanten en relaties voelen zich eerder aangesproken door een persoonlijke en informele toon waarin je je behulpzaam toont. Niets staat een dialoog dan nog in de weg.

EXTRA TIP: Kruip in de huid van de doelgroep en bepaal je schrijfstijl. Gebruik, afhankelijk van de doelgroep, liever ‘je’ dan het meer afstandelijke ‘u’.

Een heldere en persoonlijke toon doet wonderen

Beter met content

Pushberichten met verkoopdoeleinden worden in de regel als opdringerig ervaren. Ga dus met je berichtgeving niet in de 'verkoopmodus' maar deel gratis de kennis die je hebt in de juiste mix van social media kanalen. Hierdoor trek je op een sympathieke manier de aandacht en kun je rekenen op meer likes en reacties.

EXTRA TIP: D
enk bij het schrijven van berichten aan de vragen en verlangens van je doelgroep. Want met gerichte content en de juiste inzet van social mediakanalen trek je de aandacht.

Prikkel je volgers door kennis te delen

Beter met storytelling

Goede verhalen brengen je doelgroep in beweging. Social media is echter niet het medium voor lange artikelen. Wel kun je met een goede strategie de content in stukjes aanbieden. Zo krijg je, verdeeld over de tijd, meerdere posts om de aandacht te trekken naar een achterliggend artikel, vlog of white-paper. Alles bij elkaar noemen we dat storytelling. Dit kun je als een krachtig instrument inzetten om de juiste doelgroep aan je te binden.

EXTRA TIP: Bedenk een onderwerp dat belangrijk is voor jouw doelgroep. Post daarvan meerdere deelberichten op de juiste kanalen. Maak een contentkalender en zet daarin alvast de berichten klaar. Je kunt dat doen met programma's als Hootsuite of Buffer.

Naar een goed verhaal wordt graag geluisterd

Beter met hashtags

Een bericht wordt eerder gevonden als je gebruik maakt van hyperlinks, tags (@) en zoektermen in de vorm van hashtags (#). Met goed gekozen hashtags kan je het bereik van je bericht enorm vergroten, omdat ook andere doelgroepen jouw bericht kunnen volgen.

EXTRA TIP: Gebruik relevante en herkenbare hashtags. Maak eventueel gebruik van een eigen bedachte ‘campagne hashtag’ om al je berichten terug te kunnen vinden. Met Bitly kun je makkelijk verkorte en herkenbare hyperlinks maken en het aantal kliks naar je website volgen.

Krijg een groter bereik door goede hashtags

Heb je vragen of aanvullende tips over de inzet van social media berichtgeving? Laat het ons weten. We maken graag een afspraak met je of brengen je in contact met een social mediaspecialist.