17 juli 2018

Door:

Rob Smith

Tags:
Marketing, boodschap, campagne, media

Prikkelende boodschap in een opvallende verpakking

Wat komt erbij kijken om een onderscheidende boodschap de wereld in te zenden. Hier zijn de 4 stappen die genomen moeten worden om op het netvlies van de doelgroep te komen én te blijven.

PITCH

Een goede boodschap is als het ware een pitch. Probeer het verhaal tot de essentie terug te brengen en zorg voor een 'haakje' in de storytelling. Dat kan van alles zijn als de doelgroep het maar na kan vertellen. In het beeld hierboven zie je een theatergroep, gehuld in vuilniszakken, hun voorstelling op originele manier onder de aandacht brengen. Stel je nu eens voor wat er van jouw verhaal moet blijven hangen. Vanuit die 'klantview' kun je tot verrassende ideeën komen.

KLEUR

Om met je verhaal (in notendop) de doelgroep te triggeren, moet een aantrekkelijke vorm gevonden worden. Dat noemen wij 'kleur bekennen' en geeft de boodschap wat het nodig heeft om aandacht te vangen. Bedenk welk beeldconcept er past bij de inhoud van het verhaal, de doelgroep en de afzender. Wees eens niet tevreden met een standaardoplossing en zoek naar een creatieve vorm die de boodschap versterkt. Want beeld zegt meer dan duizend woorden.

TOOLS

Als boodschap en vorm eenmaal bepaald zijn is er sprake van een concept om een herkenbaar en prikkelende boodschap de wereld in te zenden. Dan is het tijd om de juiste middelen te ontwikkelen. Om dat efficiënt te doen zijn er vaste onderdelen nodig om alle vormen van media in te richten. Met een toolkit vol met kleurrecepten, logo's, teksten, fotografie, film en illustraties kunnen de middelen worden opgemaakt en bent u klaar om aan de weg te timmeren.

KERMIS

De boodschap is klaar, de vorm is bepaald en de middelen zijn gereed om de wereld in te sturen. Nu komt het aan op het kiezen van de juiste middelen in de mediamix. Welke communicatiekanalen zet je in om de doelgroep te bereiken. Denk aan een goede balans tussen offline en online om de boodschap onder de aandacht te brengen: social media om de dialoog aan te gaan, print om de boodschap in handen te geven en events om doelgroep te vermaken. Want als je de boodschap op het netvlies van de doelgroep wilt krijgen dan moet je kermis maken.

Wil je meer weten over de 4 stappen voor een wervende campagne of prikkelende boodschap dan bekennen wij van L5 ook graag kleur.