05 december 2022

Door:

Rob Smith

Brandnetel 002

Brandnetel is dé blogrubriek over 'branding' om jeuk van te krijgen en soep van te koken. Naast een tenenkrommer deel ik ook elke keer iets aardigs om de zuurgraad van de berichten wat zoeter te maken.

BOL.COM DOORGEEFLUIK

Bol.com presenteerde zich een tijd lang met een grappig bol mannetje in een blauw pakje met stropdas. Zijn lijfje was een perfecte cirkel, zijn hoofd een optimistisch vingerhoedje met haar en hij zwaaide vrolijk met beentjes en armpjes door het beeld.

Het was de avatar van Bol.com die danste door één van de grootste online warenhuizen van Nederland. Echter het bolle mannetje is 2019 van zijn rots gerold. Bovenaan de website staat nu het woordmerk in een strenge blauwe balk. Als signatuur zie je in een cirkel een gezichtje, opgebouwd uit schriftletters b, o en l. En als we het moeten geloven is het 'de winkel van ons allemaal'. Je kunt er alles vinden en tot zo ver klopt de pay-off. Het gevoel bekruipt je echter dat het een dun schilletje branding is en vooral een enorm en onpersoonlijk magazijn van spullen. Kopen gaat snel en gemakkelijk en hoppa, voor je het weet rijdt er een karretje door Nederland met jouw bestelling. De factuur kun je overigens vergeten. Heb je die toch nodig dan moet je echt moeite doen om deze te downloaden. Na doorklikken kom je tot verrassing uit bij één van de vele leveranciers die het product via bol.com aan je heeft aangeboden en verkocht. Bol is dus een mega-doorgeefluik, een platform, een zoekmachine met een dun laagje branding.

Met of zonder gezicht?

Concurrent Coolblue tapt uit een ander blauw vaatje. Zij presenteren zich als merk met een ziel. Medewerkers die voor je klaar en je kunnen helpen bij de uitleg en koop van een product. Natuurlijk is ook Coolblue (net als Amazon, koopjesdeal, mediamarkt en vele andere aanbieders) een enorm commercieel platform om zoveel mogelijk te verkopen. Maar Coolblue is benaderbaar, fietst over straat en is te bezoeken in winkels. Waar Coolblue een coole persoonlijkheid is, mist Bol.com een gezicht. Inmiddels zit Bol.com in zwaar weer en heeft een ontslagronde aangekondigd. Niet leuk en zeker niet goed voor het toch al bleke imago. Bol.com, gooi de boeg om en ga terug naar de merkrelatie met je klanten. Toon een nieuw gezicht en maak een nieuwe Billy. Wij zijn voor!

Het merk BOL.com verdiend een schurende jeukfactor 7.

Een brandzalfje

SLOWCAL MEDIA - LEUKFACTOR 9

Via de verslavende podcast van De Mediameiden kwam ik in aanraking met de 'slow app' Mohi. Een beetje een lastig en grappige naam wat je altijd moet spellen als je het aan iemand verteld. Het doet denken aan het begin van Instagram waar het puur ging om het maken en delen van foto's van je smartphone. Het is toch anders gelopen met dit platform en is nu in handen van firma Zuckerberg. Dan weet je het wel. Met Mohi kun je je favoriete film, podcast, rubriek of tv-show delen met een persoonlijke noot. Hun slogan is "content recommendations from the people you trust".

slow is lekker

Je kunt de tips van kennissen of jouw favoriete VIP's doorbladeren en bewaren in jouw eigen favorietenlijstje. Er zit geen druk achter en je kunt het erbij pakken als je weer eens zin hebt in een leuk boek, mooie documentaire, inspirerende tentoonstelling of goede film. Ik zou zeggen; gooi een drukke app van je smartphone, schenk slow koffie en laat je traag inspireren door Mohi.

WAT IS JOUW BRANDNETEL?

Wil je reageren op dit artikel of heb je zelf een jeukende brandstory. Laat het ons weten en wie weet trekken we samen op voor een volgend artikel in BRANDNETEL.