08 november 2022

Door:

Rob Smith

Tags:
branding

Brandnetel 001

Brandnetel is dé blogrubriek over 'branding' om jeuk van te krijgen en soep van te koken. Naast een tenenkrommer deel ik ook elke keer iets aardigs om de zuurgraad van de berichten wat zoeter te maken.

EEN BRANDNETEL

LOOP NAAR DE MAAN, ELON MUSK - jeukfactor 9

Elon Musk komt als vanzelfsprekend terecht in de geschiedschrijving van historische figuren die de technologie opstuwden in de vaart der volkeren. Ook zal hij vast en zeker de bron zijn voor spannende boeken, docu's en films. Hij krijgt daarmee de superstatus zoals eerder bijvoorbeeld Stephen Hawking en Steve Jobs. We weten dat hij net als Jobs briljant, irritant en wispelturig is. Elon is niet bepaald een man waar je zo maar een gezellig praatje mee maakt. Want een visionair kijkt over je heen, ver voorbij de horizon.

Musk staat aan de bron van het succes van de elektrische auto. Inmiddels worden we links en rechts voorbijgeraast door flitsende Tesla's. En als je dan toch in de file staat, dan mag je even langzij om te dromen van die cockpit met tablet en muisstille motor. Maar een stille zoevende auto was nog lang niet voldoende en Elon werd ook de man achter het futuristische Space X. We gaan weer naar de maan, maar maken eerst nog even wat privévluchtjes voor de happy few die zich niet laten afschrikken door een astronomisch bedrag voor een retourtje. Zij zweven gewichtloos als een kind in de baarmoeder boven onze blauwe planeet.

Elon, loop naar de maan

Inmiddels manipuleert CEO Musk met uitspraken op Twitter die beurskoersen doen wankelen. Met voorkennis wordt de markt verstoord en krijgt hij standjes van de aandeelhouders en arbitragecommissies van de financiële markten. Het doet Elon weinig en hij strooit hier en daar met complimenten naar ex-president Trump die voortdurend jammert over het mondsnoeren op Twitter. En ja hoor, dat wil hij dan wel even kopen, of toch niet, of toch wel, nee niet en toch wel. Tel dit alles op en wat voor beeld krijgen we dan van het merk Elon Musk? Is hij in z'n eentje, of staat hij in een kring van Muskus-ossen die met de horens iedereen spiesen die in de weg staat. Musk is onbetrouwbaar, onberekenbaar en strooit met visies alsof het niets is. Zijn kernwaarden zijn niet de waarden waarmee je de aarde gaat redden, maar waarmee je zoveel mogelijk geld ophaalt om daarna weer een kompleet nieuwe hobby te financieren. Met de overheid en wereldleiders aan een touwtje jumpt Elon Musk van machtsblok naar machtsblok. Intussen dreigt hij het WiFi-netwerk in Oekraïne uit de lucht te halen. Want macht is de drijfveer.
Het merk Elon Musk verdiend een dikke jeukfactor 9.

Een brandzalfje

Niet lullen maar zwammen - leukfactor 10


Rotterzwam maakt van koffiedik Oesterzwammen.

In het voormalige Tropicana (tegenwoordig BlueCity) werd gestart met het kweken van oesterzwammen op een bodem van koffiedik-afval. Dit wordt o.a. verzameld bij lokale koffiezaakjes en de horeca in Rotterdam. De gekweekte oesterzwammen worden vervolgens weer aan de lokale horeca verkocht. En dat is 'niet lullen maar zwammen'. Zo kun je zelf thuis ook oesterzwammen kweken met de growkit. Op deze manier is Rotterzwam ontwikkeld tot een mooi merk in de circulaire economie. Geen wonder dat Rotterzwam in de prijzen is gevallen. Neem eens een kijkje op hun website en laat je verassen wat er allemaal nog meer kan met koffiedik.

WAT IS JOUW BRANDNETEL?

Wil je reageren op dit artikel of heb je zelf een jeukende brandstory. Laat het ons weten en wie weet trekken we samen op voor een volgend artikel in BRANDNETEL.