20 mei 2020

Door:

Rob Smith

Tags:
mediamix, apps, social media, ON AIR

De duizelingwekkende mediamix

Na de introductie van internet konden we ons niet voorstellen wat een enorme impact het op ons dagelijks leven zou krijgen. De ontwikkelingen gingen zo snel dat we, voordat we het wisten, met smartphones op zak liepen, pushberichten probeerden te managen en een keuze moesten maken in alle apps en media die op ons afkwamen.

”Ik geloof in de discipline van stilte, en ik zou er uren over kunnen praten”

Homo Sapiens, communicatiemens

De 'moderne' mens is en blijft een sociaal wezen. Bij isolatie, bijvoorbeeld vanwege een pandemie, blijken we de door sommigen gehate social mediakanalen steeds vaker te gebruiken. In dit artikel gaat het over het goed benutten en inrichten van de mediamix. Want dan kun je je boodschap en presentatie van je onderneming of organisatie efficiënt inzetten.

je kunt pas mixen als er wat te mixen valt

Marketeers en communicatiespecialisten hebben de opdracht om een merk, campagne of boodschap bij het juiste 'publiek' onder de aandacht te brengen. Hierin zit een valkuil besloten omdat de ontvanger niet in een hokje te stoppen is. Het zenden van een boodschap past in de wereld van social media waarin de dialoog de norm is.
Mensen bewegen zich online in de sociale omgeving waarin ze zich thuis en veilig voelen. Maar ze nemen daar net zo makkelijk weer afstand van als ze zich vervelen, onveilig voelen of als ze een beter alternatief hebben gevonden.

Het aantal social mediakanalen en apps is astronomisch toegenomen en het eind van deze ontwikkeling is nog lang niet in zicht
. Voor ieder is er wel iets te vinden om te chatten, foto's te posten of een afspraak te maken. En als de ene doelgroep zich niet meer thuisvoelt in een mediakanaal trekken ze en masse naar een andere omgeving. We weten inmiddels dat jongeren Facebook verlaten omdat de doelgroep 50+ is geworden. En tevens maken veel gebruikers zich zorgen over privacy en zeggen hun account op. Toch is Facebook ondanks de aanhoudende kritiek nog steeds groeiende*.
Dus niet getreurd mediamanager. Want zo snel als mensen zich van het ene naar het andere kanaal bewegen, zo trouw zijn ze blijkbaar aan hun gewoontes. Er is dus voor iedereen wel een plek in de digitale wereld om te vertoeven en om actualiteiten, kennis en lol te delen. Leve de vrije keuze!

*bron Marketingfacts.

ONLINE IS HET NIEUWE GEWOON

Naast alle social mediakanalen zijn er nog veel meer online platforms waar we privé en/of zakelijk gebruik van maken. Zo zijn er chat- en videochatkanalen die nu veelvuldig gebruikt worden omdat we deels gedwongen op afstand werken. Hier zie je bijvoorbeeld dat er al gewenning ontstaat en dat dit ook na de crisis een mooi alternatief is voor het vele vergaderen en reizen. We maken ook meer en meer gebruik van live videostreamen en we maken vlogs en blogs om gezien en gehoord te worden. Had je vroeger een batterij aan techniek en hardware nodig, nu kun je zelf met smartphones en hippe gear aan de slag. Het grappige hier is dat jongeren de voorlopers zijn die al spelend de nieuwe online wereld van o.a. Instagramstories, TikTok en YouTube hebben veroverd.

ON AIR SAMENWERKEN
Samenwerken doen we nu het liefst digitaal in een werkomgeving en in de cloud. Wij noemen dat ON AIR en gaan live met elkaar aan de slag. Programma's als Basecamp, Trello en Slack zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Deze tools worden vooral gebruikt om met elkaar nieuwe ideeën te ontwikkelen. Je kunt hier spreken van sociale innovatie. Waar sommigen nog stijf vasthouden aan de fysieke conventies en relaties, hebben anderen de grenzen allang opgerekt. Het is niet de keuze online/offline, maar een mix van deze werelden.

de beste mediamix ON AIR

We bevinden ons midden in een online supermarkt. We grijpen elke gelegenheid aan om tools aan te schaffen, elkaar beter te vinden en de dialoog tot stand te brengen. Het zijn duizelingwekkend veel keuzes die we moeten maken en waar we makkelijk in kunnen verdrinken. Hoe kan een gemiddelde onderneming of organisatie hier nog de weg in vinden? Laten we ons leiden door de ict'er die een update doorvoert? Of gaan we zelf het perfecte menu met de juiste online ingrediënten vaststellen? Want ook hier geldt dat de beste mix het lekkerst smaakt. Een tevreden klant is eigenlijk een ambassadeur die weer nieuwe klanten naar binnen trekt. Met een perfecte mix van berichtgeving, social media, platformcommunicatie en call-to-action maak je je merk zichtbaar en relevant bij jouw gewenste doelgroep.

L5 heeft MIX ON AIR ontwikkeld om samen met jouw team de beste mediamix te maken.

HOW TO MIX ON AIR

Meer weten over het maken van de perfecte MIX ON AIR? Laat dan weten wat je favoriete online ingrediënten zijn. Dan maken we samen een recept voor jouw online mediamix.