20 mei 2020

Door:

Rob Smith

Tags:
mediamix, apps, social media, ON AIR

De duizelingwekkende mediamix

Na de introductie konden we ons niet voorstellen wat een enorme impact internet op ons dagelijks leven zou krijgen. De ontwikkelingen gingen snel. Voordat we het wisten liepen we met smartphones op zak, probeerden we pushberichten te managen en moesten we keuzes maken uit apps en media die op ons afkwamen.

”Ik geloof in de discipline van stilte, en ik zou er uren over kunnen praten”

Homo Sapiens, communicatiemens

De 'moderne' mens is en blijft een sociaal wezen. Bij isolatie, bijvoorbeeld vanwege een pandemie, blijken we social mediakanalen steeds vaker te gebruiken. In dit artikel gaat het over het goed benutten en inrichten van de mediamix. Want met een goede mix kun je de boodschap en presentatie van je onderneming of organisatie efficiënt inzetten.

In de wereld van social media is de dialoog de norm. Hierin past het zenden van een boodschap. Marketeers en communicatiespecialisten brengen een merk, campagne of boodschap bij het juiste publiek onder de aandacht.

Omdat de ontvanger niet in een hokje te stoppen is, blijkt dit soms lastig. Het aantal social mediakanalen en apps is astronomisch toegenomen. Voor iedereen is er wel een plek te vinden om te chatten, foto's te posten of een afspraak te maken. Online bewegen mensen zich in de sociale omgeving waarin ze zich thuis en veilig voelen. Maar ze nemen net zo makkelijk weer afstand als ze zich vervelen, onveilig voelen of een beter alternatief hebben gevonden.

Als de ene doelgroep zich niet meer thuisvoelt in een mediakanaal, trekt men en masse naar een andere omgeving. Kijk maar naar Facebook. Jongeren verlaten dit kanaal omdat de doelgroep 50+ is geworden en veel gebruikers van Facebook maken zich zorgen over hun privacy. Toch is Facebook ondanks de aanhoudende kritiek nog steeds groeiende.

Zo snel als mensen zich van het ene naar het andere kanaal bewegen, zo trouw zijn ze blijkbaar aan hun gewoontes. Dus niet getreurd mediamanager: er is voor iedereen een plek in de digitale wereld om te vertoeven en om actualiteiten, kennis en lol te delen. Leve de vrije keuze!

ONLINE IS HET NIEUWE GEWOON

Naast alle social mediakanalen zijn er nog veel meer online platforms waar we privé en/of zakelijk gebruik van maken. Zo zijn er chat- en videochatkanalen. Die worden nu veelvuldig gebruikt omdat we vaak op afstand werken. Hier ontstaat inmiddels gewenning en ook na de crisis zal dit een mooi alternatief blijven voor het vele vergaderen en reizen.

We maken ook meer en meer gebruik van live videostream en vlogs en blogs om gezien en gehoord te worden. Waar je vroeger een batterij aan techniek en hardware nodig had, kun je nu zélf met smartphones en hippe gear aan de slag. Het grappige is dat jongeren de voorlopers zijn die al spelend de nieuwe online wereld van onder andere TikTok, Instagramstories, en YouTube hebben veroverd.

Samenwerken doen we nu ook in een digitale werkomgeving en in de cloud. L5 noemt dat ON AIR. Programma's als Basecamp, Trello en Slack zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Deze tools worden vooral gebruikt om met elkaar nieuwe ideeën te ontwikkelen. Je kunt hier spreken van sociale innovatie. Waar sommigen nog vasthouden aan de fysieke conventies en relaties, hebben anderen de grenzen allang opgerekt. Wij denken dat niet de keuze 'online of offline' moet zijn, maar dat een een combinatie van deze werelden de perfecte mix oplevert.

de beste mediamix ON AIR

We bevinden ons midden in een online supermarkt. We grijpen elke gelegenheid aan om tools aan te schaffen, elkaar beter te vinden en de dialoog tot stand te brengen. Het zijn duizelingwekkend veel keuzes die we moeten maken en waar we gemakkelijk in kunnen verdrinken. Hoe kan een gemiddelde onderneming of organisatie hier nog de weg in vinden? Laten we ons leiden door de ict'er die een update doorvoert? Of gaan we zelf het perfecte menu met de juiste online ingrediënten vaststellen?

Ook hier geldt dat de beste mix het lekkerst smaakt. Met een perfecte mix van berichtgeving, social media, platformcommunicatie en call-to-action maak je je merk zichtbaar en relevant bij jouw gewenste doelgroep. En daarbij wordt een tevreden klant een ambassadeur die weer nieuwe klanten aantrekt.

L5 heeft MIX ON AIR ontwikkeld om samen met jouw team de beste mediamix te maken.

HOW TO MIX ON AIR

Meer weten over het maken van de perfecte MIX ON AIR? Laat dan weten wat je favoriete online ingrediënten zijn. Dan maken we samen een recept voor jouw online mediamix.