02 augustus 2022

Door:

Rob Smith

Tags:
mediamix, apps, social media, ON AIR

De duizelingwekkende mediamix

Na de introductie van social media konden we ons niet voorstellen wat een enorme impact dit op ons dagelijks leven zou krijgen. De ontwikkelingen gingen snel. Voordat we het wisten liepen we met smartphones op zak, probeerden we pushberichten te managen en moesten we keuzes maken uit de vele apps en mediakanalen die op ons afkwamen.

Homo Sapiens, communicatiemens

De 'moderne' mens is en blijft een sociaal wezen. Bij isolatie, bijvoorbeeld vanwege een pandemie, blijken we social mediakanalen steeds vaker te gebruiken. In dit artikel gaat het over het goed benutten en inrichten van de mediamix. Want met een goede mix kun je de boodschap en presentatie van je onderneming of organisatie efficiënt inzetten.

DE DIALOOG IS DE NORM

In de wereld van social media is de dialoog de norm. Omdat 'de ontvanger' van je bericht of boodschap niet in een hokje te stoppen is, moet je het anders aanpakken. Het aantal social mediakanalen en apps is astronomisch toegenomen. Voor iedereen is er wel een plek te vinden om te chatten, foto's te posten of om met elkaar af te spreken. Maar ook het koopgedrag en zoeken naar vertier is niet meer weg te denken. Mensen bewegen zich online in apps waarin ze zich thuis en voelen en zich kunnen uiten. Maar ze nemen net zo makkelijk weer afstand als ze zich vervelen, onveilig voelen of een beter alternatief hebben gevonden.

CHANNEL SWITCH

Als mensen zich niet meer bij een social mediakanaal of app thuisvoelen, wordt deze verlaten. Veel jongeren hebben Facebook verlaten omdat hun ouders er op zitten. Én veel gebruikers maken zich terecht zorgen over hun data en privacy. Ondanks de aanhoudende kritiek is het kanaal nog steeds heel relevant.

Zo snel als mensen zich van het ene naar het andere kanaal bewegen, zo trouw zijn ze blijkbaar aan hun gewoontes. Dus niet getreurd mediamanager: er is voor iedereen een plek in de digitale wereld om te vertoeven en daar kennis en lol te delen. Leve de vrije keuze!

ONLINE IS HET NIEUWE GEWOON

Naast alle social mediakanalen zijn er nog veel meer online platforms waar we privé en/of zakelijk gebruik van maken. Zo zijn de chat- en videochatkanalen als ZOOM en TEAMS niet meer weg te denken. Het werken op afstand is een blijvend instrument in onze hybride bestaan. Het is een mooi alternatief voor het vele vergaderen en afstanden reizen.

We maken ook meer en meer gebruik van live videostreaming, vlogs en blogs om gezien en gehoord te worden. Waar je vroeger een batterij aan techniek en hardware nodig had, kun je nu zélf met smartphones en hippe gear aan de slag. Het grappige is dat jongeren de voorlopers zijn, die al spelend de online wereld met TikTok filmpjes, Instagram-storys en reals hebben veroverd. Dit is nu ook deel én bron geworden van de klassieke media als televisie en nieuwsgaring. Journalisten, radiomakers en andere doelgroepen gebruiken inmiddels veelvuldig eigen kanalen als Podcast om eigen publiek te bereiken.

ONLINE SAMENWERKEN

Samenwerken doen we nu ook in een digitale werkomgeving. Programma's als TEAMS, Google Workspace, Basecamp, Trello en Slack zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Deze tools worden gebruikt om met elkaar projecten en bestanden te delen en de hele workflow te volgen. Dit is de sociale innovatie van het businessmodel. Waar sommigen nog vasthouden aan de fysieke conventies en relaties, hebben anderen de grenzen allang opgerekt. Wij denken dat niet de keuze 'online of offline' moet zijn, maar dat een een combinatie hiervan de perfecte mediamix oplevert.

DE ONLINE SUPERMARKT

We bevinden ons midden in een online supermarkt. We grijpen elke gelegenheid aan om tools aan te schaffen, elkaar beter te vinden en de dialoog met elkaar tot stand te brengen. Het zijn duizelingwekkend veel keuzes die we moeten maken en waar je gemakkelijk in kan verdrinken. Hoe kan een onderneming of organisatie hier nog de weg in vinden? Laten we ons leiden door de ict'er die een update doorvoert? Of gaan we zelf de juiste online ingrediënten vaststellen?

DE PERFECTE MIX

Ook hier geldt dat de beste mix het lekkerst smaakt. Met een perfect recept van berichtgeving, social media, platformcommunicatie en call-to-actions maak je je merk zichtbaar en relevant bij je doelgroep. Zo maak je de dialoog onderdeel van je marketingmix. Want een tevreden klant, waar je een goede band mee hebt, is de ambassadeur die weer nieuwe klanten aantrekt.

L5 heeft brengt de mediamix van haar klanten in kaart. Want innoveren is niet alleen maar het uitbreiden van mogelijkheden maar ook het uitfaseren van verouderde instrumenten. Hoe lang laten we onze mailbox nog vollopen en hoe lang houden we alle ballen in de lucht.Tijd voor een perfecte mediamix.

HOW TO MIX ON AIR

Meer weten over het maken van de perfecte MIX ON AIR? Laat dan weten wat je favoriete online ingrediënten zijn. Dan maken we samen een recept voor jouw online mediamix.