05 juli 2018

Door:

Rob Smith

Tags:
pitch, Lunch for the Brain, Instagram, Euromast, Ondernemen, BNI, netwerkmarketing

Euromast verhalen

Elke vrijdagochtend 7.00 uur, geeft L5 een pitch over het vak marketing en design op de Rotterdamse Euromast. 2015 ben ik (Rob Smith) lid geworden van een club zeer gemotiveerde ondernemers met de roepnaam BNI de Zwaan en ben er niet meer weg te slaan. Elke week presenteer ik een bijzonder project met een visueel object die gefotografeerd wordt en op Instagram gepost met de hashtag: #bnidezwaan

Elke week één onderwerp uitkiezen en pitchen is fun!

In 2015 werd ik uitgenodigd door Annemarije Shamuleau, marketingmedewerker van Theater Zuidplein. De opdracht was: 'zorg dat je 6.30 uur bij de Euromast bent, maak kennis met de leuke club van ondernemers, pak een ontbijt en maak de sessie met aanbevelingen voor opdrachten live mee. Vergeet niet 50 visitekaartjes mee te nemen en bedenk een 'elvator pitch' van 1 minuut!'.

Ik wist niet hoe ik het had want mensen kennen mij als een echte verhalenverteller (met de nodige uitwijdingen, voetnoten, grappen en grollen). Nu moest het precies in 1 minuut en ik haakte al af bij de gedachte alleen al.

Maar een uitdaging ga ik natuurlijk niet uit de weg en ik ging pitchen over Lunch for the Brain. Want daar ben ik apetrots op en in een minuut moet ik dan vooral de essentie over het voetlicht krijgen en het liefst de toehoorders inspireren. Na wat binnensmonds gemopper en met klok in de hand was Jos Bogers mijn kritisch toehoorder en lukte het me om van 4 minuten terug te gaan naar ±1,5 minuut. Is het dan zo moeilijk? NEEN, HET IS NIET MOEILIJK! Het is wel de kunst om zo kort en krachtig mogelijk te pitchen en een inspirerend verhaal te geven die de toehoorders onthouden. Inmiddels ben ik drie jaar verder en heb ik een schat aan kennis opgedaan en is pitchen mijn tweede natuur geworden. Elke week heb ik weer een nieuw verhaal en foto van de pitch op Instagram gepost. Neem een kijkje op dit album.

Dank vrienden van BNI de Zwaan want zij zijn het die je naar een hoger level als ondernemer tillen en je nooit en te nimmer laten vallen. Ik teken nog wel even bij!

Goede marketing is een duwtje in je rug.

Het 'gouden ei' van Lunch for the Brain door fotograaf Darryll Atema

Trots op de branding van zeeslepers van het Rotterdamse ALP.

Tot in de puntjes verzorgt. Dat is pas marketing!

De kracht van visuele communicatie. Niets is wat het lijkt.

De drieluik van goede fotografie: concept, model, licht.

In 1 minuut een geweldige pitch

Begin eens met een wit vel voor je neus en laat je niet afleiden.

Ik nodig je graag uit om samen met mij (Rob Smith) naar de Euromast te gaan en je bedrijf, beroep of business te pitchen. DOEN!