05 juli 2018

Door:

Rob Smith

Tags:
pitch, Lunch for the Brain, Instagram, Euromast, Ondernemen, BNI, netwerkmarketing

Euromastverhalen

Elke vrijdagochtend om 7.00 uur, geef ik, Rob Smith, namens L5 een pitch op de Rotterdamse Euromast over het vak marketing en design. In 2015 ben ik lid geworden van een club zeer gemotiveerde ondernemers die onder de roepnaam BNI de Zwaan iedere week samenkomt in de iconische mast. Ik ben er niet meer weg te slaan! Tijdens elke bijeenkomst presenteer ik een bijzonder project aan de hand van een visueel object dat gefotografeerd wordt en op Instagram gepost met de hashtag: #bnidezwaan

Wekelijks een onderwerp kiezen en pitchen is fun!

In 2015 werd ik uitgenodigd door Annemarije Shamuleau, marketingmedewerker van Theater Zuidplein. De opdracht was: 'zorg dat je om 6.30 uur bij de Euromast bent, maak kennis met de leuke club van ondernemers, pak een ontbijt en maak de sessie met aanbevelingen voor opdrachten live mee. Vergeet niet 50 visitekaartjes mee te nemen en bedenk een 'elvator pitch' van 1 minuut!'

Ik wist niet hoe ik het had, want mensen kennen mij als een echte verhalenverteller (met de nodige uitwijdingen, voetnoten, grappen en grollen). Nu moest mijn verhaal precies passen in 1 minuut en ik haakte al af bij de gedachte alleen.

Maar een uitdaging ga ik natuurlijk niet uit de weg en ik besloot te pitchen over Lunch for the Brain, want daar ben ik apetrots op. In een minuut moest ik dan vooral de essentie voor het voetlicht brengen en het liefst de toehoorders ook nog inspireren. Na wat binnensmonds gemopper en met een klok in de hand, was Jos Bogers mijn kritische toehoorder en lukte het mij om van 4 minuten terug te gaan naar 1,5 minuut. Is het dan zo moeilijk? NEEN, HET IS NIET MOEILIJK! Het is wel de kunst om zo kort en krachtig mogelijk te pitchen en een inspirerend verhaal te brengen dat de toehoorders onthouden. Inmiddels ben ik drie jaar verder en heb ik een schat aan kennis opgedaan. Pitchen is mijn tweede natuur geworden. Elke week weer post ik een nieuw verhaal en een foto van de pitch op Instagram. Neem een kijkje in dit album.

Dank vrienden van BNI de Zwaan, want jullie zijn het die ons allemaal naar een hoger level als ondernemer tillen en elkaar nooit of te nimmer laten vallen. Ik teken nog wel een tijdje bij!

Goede marketing is een duwtje in je rug.

Het 'gouden ei' van Lunch for the Brain door fotograaf Darryll Atema

Trots op de branding van zeeslepers van het Rotterdamse ALP.

Tot in de puntjes verzorgd. Dat is pas marketing!

De kracht van visuele communicatie. Niets is wat het lijkt.

Het drieluik van goede fotografie: concept, model, licht.

In 1 minuut een geweldige pitch

Begin eens met een wit vel voor je neus en laat je niet afleiden.

Ik nodig je graag uit om samen met mij naar de Euromast te gaan en je bedrijf, beroep of business te pitchen. DOEN!