02 september 2019

Door:

Rob Smith

Tags:
Theater, theatermarketing, publiek, storytelling, merkstrategie

Theater maken

L5 heeft theater in het bloed. Niet alleen vanwege de liefde voor alles wat op de planken komt maar ook voor het creëren van theatermerken.

Op de planken

Wat is de sleutel om artiest, podium en publiek bij elkaar te brengen. Die vraag staat altijd centraal voor L5 als we gevraagd worden mee te denken voor de introductie van een nieuw theater, het ontwerpen van een identiteit of het bedenken van een spannende publiekscampagne.

De L5'ers hebben allemaal een sterke liefde voor kunst en cultuur in de volle breedte. In de periode dat er in Nederland flink op cultuur bezuinigd werd heeft L5 haar visie op theatermarketing en -branding succesvol kunnen inzetten voor uiteenlopende cases.

De theatervraag

Zo begint het eerste contact vaak met de simpele vraag of L5 een offerte wil maken voor een nieuw logo. Hier kunnen we in eerste instantie vaak niets mee omdat we eerst willen weten wat er achter die vraag speelt. Want een logo of huisstijl ontwerpen zonder de visie van het theater te kennen is enkel een cosmetische ingreep. We moeten er achter komen wat de plannen en ambities zijn en vooral wat er nodig is om dat geliefde publiek aan je te binden. Als je beseft wat voor keuzemogelijkheden er in de vrijetijdsbesteding zijn dan moet een theater alles uit de kast halen om in het vizier van de potentiële theaterbezoeker te komen en te blijven. Juist dit is het terrein van de nuchtere aanpak van L5.

Het Theaterplan

Voor een aantal theaters zijn we niet gestart met het schetsen van een logo maar met het organiseren van een Lunch for the Brain-sessie om in korte tijd tot een creatief plan te komen. Het team van het theater en L5 gaan met elkaar aan de slag voor het allerbeste idee. In deze brainstorm komt alles van de case op tafel en is er sprake van een snelkookpan van creativiteit. Het gevolg is een strategisch concept op maat van het theater. De ene keer is het een publiekscampagne en de andere keer het fundament voor een nieuwe merkstrategie. De aanpak is hetzelfde maar de uitkomsten zijn uniek en gericht op de specifieke wensen van de theaterliefhebber.

De theaterfan

Uiteraard is L5 pas tevreden als je het publiek in het hart raakt. Het gaat tenslotte om beleving en niet om alleen om een theaterbezoek. Het idee moet daarom met lef gebracht worden en alle communicatiemiddelen moeten gericht zijn op de dialoog. Naast de branding en het design van middelen is een levendige storytelling in alle media de voorwaarde om van je publiek je fans te maken.

Het theatermerk

Theaters staan voortdurend voor nieuwe uitdagingen om in de aandacht van bestaand en nieuw publiek te komen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van nieuw cultuuraanbod onder eigen label of onder de vlag van een samenwerkingsverband. Hoe sterk is het als nieuwe initiatieven de ruimte krijgen vanuit ideeën uit de markt als onderdeel van de merkstrategie van theaters. Zo wordt het theatermerk alleen maar sterker.

Theater in het kleinste kamertje bij het geheel verbouwde Flint in Amersfoort

Totale rebranding en verbouwing Spant!

Nieuwbouw en eigen letterfont voor Luxor Theater Rotterdam

Theater de Veste bijt van zich af en haalt de pers.