SON maakt zich sterk voor veilig werken

Veilig werken is niet alleen maar lijstjes afvinken of werkkleding en materiaal in orde is. Uit onderzoek blijkt dat de veilig werken sterk beïnvloed wordt door gedrag en cultuur. Ondernemer Sandra de Bont van de The Learning en Development Academy nam het initiatief hier een landelijke campagne en merk voor te ontwikkelen. Mogen wij u voorstellen; SON is de naam.

Veiligheidscultuur gaat over gedrag, over hoe we met elkaar omgaan en samenwerken.

Een goede veiligheidscultuur is een voorwaarde voor ontwikkeling en innovatie. SON wil samen met de installatiebranche een programma ontwikkelen gericht op het scheppen van een klimaat waarin iedereen zich veilig voelt en veilig gedraagt. Terwijl de harde kant van veiligheid wordt gewaarborgd door opleiding en keurmerken, biedt de zachte kant van veiligheid nog voldoende kansen voor verbetering. Alle stakeholders in de installatiebranche worden dan ook van harte uitgenodigd hieraan bij te dragen.

SON is een veiligheidsmerk voor een breed scala aan technische sectoren.

SON Structuurontwikkeling Veiligheidscultuur Nederland is een mond vol en geeft aan dat veilig werken in vele sectoren onder de aandacht moet komen. Vanuit die visie is het belangrijk de boodschap en identiteit van SON op het netvlies van de belangrijkste technische sectoren te branden. Hiermee is SON een hoofdmerk met sectorlabels. Centrale rol in het geheel vormen de veiligheidsopleidingen op basis van het TNO referentiekader. Deze worden door The Learning & Development Academy ontwikkelt en aangeboden. Aan L5 de vraag om hiervoor een herkenbare merkstrategie te ontwikkelen waarin diverse sectoren kunnen aansluiten. Want samen bereik je veel meer.

”Met SON willen we de eerste, ineffectieve stap, overslaan en meteen beginnen bij de bedrijfsprocessen en bedrijfscultuur.”

zullen we 't effe veilig doen?

Om in het hart van de installateur en zijn team te komen is het belangrijk dezelfde taal te spreken en het begrip 'veiligheid' lichtvoetig te brengen. Want met een knipoog bereik je vaak meer dan een met een belerend toontje. L5 ontwikkelde samen met de partners van SON een toolkit voor het kantinegesprek over 'veilig voelen, veilig werken'. Er werd een avatar ontwikkelt voor infographics, animaties, een app met lesmateriaal en een song en videoclip met de titel; 'zullen we 't effe veilig doen?'.

Zullen we 't effe veilig doen?

Met deze uitdagende titel worden de 'kantinegesprekken' over veilig werken met de teams van installateurs geopend. Het is onderdeel van de bewustwordingscampagne om elkaar aan te spreken op het gedrag op de werkvloer. Samen met de daarvoor speciaal voor ontwikkelde SON-app wordt een dialoog gevoerd en een meting gedaan over het veiligheidsgevoel. Door dit regelmatig te herhalen wordt het verbeteren van veiligheidscultuur onderdeel van het dagelijkse werkproces.

Bezoek de SON website

Want SON zoekt partners en ambassadeurs die een bijdrage willen leveren aan de veiligheidscultuur in Nederland.

met dank aan het SON-team

Het ontwikkelen van het nieuwe merk SON is een samenwerkingsverband waarin L5 is gevraagd om een creatief topteam samen te stellen en de regie over de opdracht te voeren.

We bedanken in eerste instantie Sandra de Bont (initiatiefnemer) en Anne Verbeeck van L&DA voor het samen optrekken, bijstellen en bepalen van de kaders van de opdracht. L5 met merkstrateeg Rob Smith en branddesigner Mart Hulspas vormde een creatief team met tekstschrijver en fotograaf Paolo Bouwman van Paolo.nu, webbouwer Martijn La Feber van PixelDeluxe, Joris van Oers van Cinemato voor het maken van video en animatie, Illustrator Maurice Blok van BlokMaurice en app-ontwikkelaars Tobias La Feber en Marcel Borsten van Impart. Als klap op de vuurpijl leverde componist/acteur Joris Lutz van Lots of Lutz de SON-song en videoclip.